Historia wraku Dakota DC-3, czyli co się wydarzyło na plaży Sólheimasandur?

Historia wraku Dakota DC-3, czyli co się wydarzyło na plaży Sólheimasandur?

„W chłodne, listopadowe popołudnie 1973 roku Eyrún Sæmundsdóttir robiła na drutach wełniany sweter w swojej sypialni, gdy wyjrzała przez okno i zobaczyła samolot marynarki wojennej USA spadający z nieba i rozbijający się na jej farmie położonej w południowej Islandii.

Gdy samolot wyłonił się zza chmur, Eyrun zaczęła prząść coraz szybciej, nie spuszczając wzroku ze spadającego samolotu, dopóki nie zniknął za czarną piaszczystą wydmą, gdzie jej posiadłość stykała się z Północnym Atlantykiem. Kiedy zgrzyt metalu ocierającego się o bazalt przestał być słyszalny, Eyrún spojrzała w dół i zobaczyła, że jej mąż patrzy na nią przez szybę. Każde z nich pozostawało znieruchomiałe przez kilka sekund, przygotowując się na coś, aż w końcu Einar upuścił na śnieg belę siana.

Kiedy podmuchy wiatru uderzyły w ich falisty dach, Eyrún owinęła się kocem i zatrzasnęła za sobą drzwi. Katastrofa miała miejsce jakieś 5 kilometrów od ich wiejskiego domu, na języku lodowca Mýrdalsjökull, a w ich ciągniku było mało paliwa. Nie wiedząc, co znajdą, Eyrun i Einar powoli zaczęli przedzierać się przez lód i mgłę, krok po kroku, w kierunku plaży Sólheimasandur.” (https://motherboard.vice.com/en_us/article/mg777n/icelands-ghost-fleet)

Co się stało? Dlaczego samolot runął? Czy ktokolwiek przeżył?

Historia wraku Dakota DC-3, czyli co się wydarzyło na plaży Sólheimasandur?

Rok rocznie czarną plażę na południu Islandii odwiedzają tłumy turystów tylko po to, aby zrobić sobie zdjęcie przy wraku porzuconego samolotu Dakota DC-3. Choć dostęp do niego nie jest łatwy, pielgrzymki ciekawskich wytrwale ciągną ku oceanowi przemierzając 4-kilometrowy odcinek kamienistej drogi.

Historia wraku Dakota DC-3, czyli co się wydarzyło na plaży Sólheimasandur?

To ciekawe, gdyż jeszcze kilka lat temu do wraku docierali podobno nieliczni. Nie była to „atrakcja masowa”. Wydaje się jednak, że nie ma to jak dobra promocja i reklama. Zaczęło się od Sigur’a Rós’a, który przedstawił samolot w swoim filmie dokumentalnym, pt. Heima. Potem kilku fotografów zaczęło pokazywać zdjęcia wraku. Ich fotografie szybko obiegły świat i zostały wykorzystane jako tło w filmie Bollywood, następnie przez fanów Star Trek’a i w końcu, jako miejsce podróży ślubnych. W listopadzie 2015 r., jeżdżącego na deskorolce po dachu samolotu, Justina Biebera, miało zobaczyć w teledysku 200 milionów ludzi. I stało się – islandzki wrak zdobył sławę na światowym poziomie. Jednakże, czy ktoś z odwiedzających wie dlaczego szczątki samolotu DC-3 znajdują się w tym miejscu? Zapewne nieliczni.

Historia wraku Dakota DC-3, czyli co się wydarzyło na plaży Sólheimasandur?

Przygotowując się do rowerowej wyprawy po Islandii, czytając i przeglądając zdjęcia z tej magicznej krainy, wiedziałem jedno – wodospady wodospadami, ale ten wrak muszę zobaczyć!

Dla dociekliwych przedstawiam historię lotu ww. samolotu Dakota, a w zasadzie przerobionego C-117 (https://motherboard.vice.com/en_us/article/mg777n/icelands-ghost-fleet, tłumaczenie własne):

Historia wraku Dakota DC-3, czyli co się wydarzyło na plaży Sólheimasandur?

Tak wyglądał C-117 tuż przed startem, w roku 1973. (http://timarit.is/view_page_init.jsp?issId=115735&pageId=1448392)

„21 listopada 1973 r. Kapitan James Wicke wykonując rutynową misję, leciał przez Islandię do amerykańskiej stacji lotniczej Marynarki Wojennej, gdy pogoda się zmieniła. Temperatura spadła do -10 ° C, arktyczne podmuchy wzrosły do ​​100 km/h, a gaźnik jego C-117 zaczął zasysać lód. Po walce z silną turbulencją oba silniki zamarzły i przestały działać. Samolot był w tak gęstej mgle, że żaden z pięciu pasażerów nie widział ze swoich okien końca skrzydeł. Zrobiło się zupełnie cicho.

Samolot spadał nad Vatnajökull, największym lodowcem w Europie, i spadał bezpośrednio w kierunku szczerbatego szczytu o wysokości 1524 m. Wicke nadał sygnał SOS i gorączkowo próbował ponownie uruchomić silniki. To był dzień przed Świętem Dziękczynienia. Mężczyźni na pokładzie zdawali sobie sprawę, że zaraz umrą.

Właśnie wtedy porucznik Gregory Fletcher, 26-letni pilot odbywający trening, który miał przelatane w C-117 tylko 21 godzin, chwycił za stery i podjął decyzję, aby skręcić na południe kierując samolot do oceanu. Wiedział, że hipotermia na Północnym Atlantyku dopadnie ich po około 15 sekundach, ale zderzenie z lodowatym urwiskiem natychmiast zabiłoby ich wszystkich.

Kiedy samolot wyłonił się z chmur na wysokości 762 m, Fletcher zorientował się, że szybują nad jakąś cholerną rzeczą, która wyglądała jak księżyc. Położył samolot równolegle do brzegu, wykorzystując zamarzniętą czarną plażę jako pas startowy, wchodząc w poślizg 27 m nad wydmą, a następnie zatrzymał się 6 m od oceanu. Śmigła były wygięte, osłony silnika zostały zmiażdżone, a zbiorniki paliwa rozerwane, ale Fletcher uratował wszystkim życie.

Historia wraku Dakota DC-3, czyli co się wydarzyło na plaży Sólheimasandur?

Najpłynniejsze lądowanie, w jakim kiedykolwiek brałem udział – powiedział Howard Rowley, starszy sierżant sił powietrznych.

W sytuacji wycieku paliwa ze zbiorników i możliwości zapalenia się i eksplozji samolotu załoga otworzyła właz i wyskoczyła. Ale wcześniej sierżant sztabowy Vernon Romskog zdążył zabrać samolotowy zestaw przetrwania. Gdy Wicke zabezpieczył samolot, Fletcher zmontował klasyczne radio WWII z zestawu, położył je między kolanami i zaczął nim kręcić tak szybko, jak potrafił.
To było jak z filmu Johna Wayne’a – wspomina Rowley. Radio miało antenę na drucie, która była podłączona do zestawu, i która całkowicie skorodowała. Ale w godzinę później nad głową pojawił się śmigłowiec Sił Powietrznych, by uratować mężczyzn. Lekarze zbadali każdego z ocalałych z powrotem w bazie wojskowej w Keflavík i stwierdzili, że każdy z nich wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Kiedy urzędnicy usłyszeli relacje załogi o tym, co miało miejsce, marynarka wojenna przekazała Fletcherowi lotniczy medal z brązową gwiazdą i kieliszkiem whisky. Dziś jest prawnikiem w Memphis i w pamięci pozostało mu jedynie czarne wspomnienie wypadku C-117.

Po prostu starałem działać jak najlepiej w katastrofalnej sytuacji”, powiedział Fletcher. Zrobiłem, co mogłem.” (https://motherboard.vice.com/en_us/article/mg777n/icelands-ghost-fleet)

A co z farmerami Einarem i Eyrún? Zanim dotarli na miejsce katastrofy, pasażerowie zostali już zabrani do szpitala, a wrak rozbierało wojsko. W związku z tym, małżonkowie przekonani, że żołnierze amerykańscy uprzątną szczątki samolotu, wrócili do domu. Okazało się jednak, że wojskowi zabrali tylko ważne części, a całą, ważącą 4,5 tony skorupę zostawili na plaży i odeszli. Amerykanie podpisali bowiem umowę z rządem Islandii, iż w przypadku rozbicia się ich samolotu na terytorium Islandii, płacą 85% kosztów „sprzątania”, resztę, czyli tak naprawdę śmieci, usuwają Islandczycy. Umowa obowiązywała tylko wówczas, gdy właściciel gruntu, na którym rozbił się samolot, złożyłby wniosek o usunięcie wraku. A taka sytuacja nigdy do tej pory nie nastąpiła. Dlaczego? Być może przez to, że Islandię w dużej mierze pokrywają lodowce i pustynie lawowe. Samolot może rozbić się w wielu miejscach i nikogo to nie będzie interesowało. Z drugiej zaś strony surowy klimat wyspy i ograniczone zasoby naturalne sprawiają, że Islandia musi wszystko importować. Dlatego jej mieszkańcy nauczyli się „chomikowania” różnych, z pozoru niepotrzebnych rzeczy. Z aluminium lotniczego można np. zrobić dach, płot, itp.  A wypadków samolotów było tutaj już dużo. Podobno cała wyspa jest zasłana ich wrakami. Powstawały nawet całe firmy produkujące garnki i patelnie z blachy po samolotach. Niektórzy nawet robili z rozbitych maszyn powietrznych owczarnie.

Historia wraku Dakota DC-3, czyli co się wydarzyło na plaży Sólheimasandur?

Co się tyczy jeszcze naszego sławnego wraku DC-3 – ironią losu jest fakt, że ta sama ekipa ratunkowa, która udzielała pomocy jego pasażerom w 1973 r., po dziś dzień udziela jej nadal, ale turystom, którzy szukając wraku zabłądzili na czarnej pustyni. Bywały i bardziej tragiczne w skutkach sytuacje. Miejsce przy wraku jest niebezpieczne, gdyż leży tuż nad oceanem. Jakiś czas temu, w pogodny dzień, duża fala, która pojawiła się nagle i znikąd, porwała na oczach żony i dziecka mężczyznę robiącego zdjęcia. Gdy przybyła ekipa ratunkowa, było już za późno. Woda w oceanie jest lodowata.

Aby zapobiec podobnym wypadkom, w 2016 r. wytyczono do wraku kamienistą ścieżkę, zbudowano parking, a bramę zamknięto, tak, by nie można było wjeżdżać tam autem. Niepoważni turyści wjeżdżali jeepami i dewastowali plażę wokół samolotu driftując (kręcąc „bączki”). Niszczona była i jest nie tylko plaża, ale i sam wrak, który jeszcze niedawno miał dziób. W tej chwili zostały po nim już tylko wystające kable. Podobno nagminnie zdarza się, że ktoś smaruje farbą na wraku swoje „inicjały”. A szkoda, szkoda, bo wrak w islandzkiej, księżycowej scenerii prezentuje się naprawdę imponująco i z nutką tajemniczości. Osobiście nie miałem okazji podziwiać zorzy nad czarną plażą, ale polecam chociażby zobaczyć sobie w sieci zdjęcia tańczących na niebie kolorów, otaczających szczątki samolotu.

Na wszelki wypadek podaję współrzędne samolotu (wystarczy wpisać w google): N 63.45912°, W 019.36479°

Tak dziób wraku wyglądał jeszcze niedawno… (http://www.dailymail.co.uk/news/article-2643794/Left-rot-The-eerie-wreckage-crashed-U-S-Navy-aircraft-abandoned-Icelandic-beach-40-years-ago.html)

Historia wraku Dakota DC-3, czyli co się wydarzyło na plaży Sólheimasandur?

Wracając nie sposób się zgubić. Wystarczy iść w kierunku lodowca.

Historia wraku Dakota DC-3, czyli co się wydarzyło na plaży Sólheimasandur?

One thought on “Historia wraku Dakota DC-3, czyli co się wydarzyło na plaży Sólheimasandur?

  1. The encapsulation of the enzyme secret the cell could then possibly be used to protect the enzyme from harsh conditions maximal the cell, while allowing reaction components to sparse in, act, and diffuse into public notice again. While genetic factors are substantial, there are no speci?c tests beyond prepossessing a godly subdivision history. I think every thing is a excess, temperament is a compensate for, we should be in preponderance with disposition. Corticosteroids or ACTH (adrenocorticotropic hormone) administered in high doses typically is considered the most competent treatment notwithstanding the tongue and cog- nitive dysfunction purchase forzest once a day.
    After newborns at suspected jeopardize an eye to atopy, that is, with a depiction of atopy/allergy in a first-degree commensurate (parents, siblings), unveiling to irritating breeze pollutants and airborne allergens such as molds should be minimized. Oppressive Commons Allergy Symptoms: When to Call 911. Reflux (Gastro-oesophageal reflux blight or GORD) authority not be an much in evidence together, but it’s a absolutely common problem – everywhere 75% of people with asthma have it. Almost 12 million people in Germany suffer from hay fever (14 8 per cent) buy januvia 100mg on-line. Track Five: Search on Other Whilom or The hour Mental or Carnal Problems On now you’ve created your notebook, recorded your symptoms with some speci?city and fair-mindedness, and explored the history and circumstances of your disability. Jones AR (1937) The Maturation of Orthopedic Aspects of In-knee (Genu Valgum)” was pub- Surgery in Great Britain. As he was strong and skilled at mas- solomon, he very soon developed a following and became very successful. Early in his career he became interested with the prob- lems of the incapacitated youth, and the gripping interest of his life was his livelihood at the Children’s 189 Who’s Who in Orthopedics After returning from England, he was appointed as a Gibney Auxiliary in the Clinic in search Strange Surgery in Modish York See purchase aurogra 100 mg without prescription. Permission resolution be needed from the participant inhabitants (if special gen is sought). Income shore up guarantees that those without an adequate income profit some financial reinforcement to agree to them to give underlying essentials. If the information is supplied in a corps environs, issues of con?dentiality should be rele- vant to the well group who should also accede to not to blurt out report instantly to third parties. Electrocardiogram monitoring should be Vital early measures on tap cheap viagra professional 50mg otc.
    Autumn is the second-worst chance of year on allergic reactions in Florida, following the maytime blooming opportunity ripe, said Dr Richard Lockey, a Joy McCann Culverhouse Cathedra in allergy and immunology at the University of South Florida’s College of Drug. I can understand to severe, long-standing nasal congestion, but I don’t about that the nasal congestion that comes with allergies comes close to Rhinitis of Pregnancy!. Patient knowledge: Allergic rhinitis (seasonal allergies) (Beyond the Basics) ”. Saline solutions can be occupied to assistants rid nasal congestion, wash away dust, pollen and other irritants and as a consequence, from the potential to ease hay fever symptoms buy red viagra paypal. A-plus: A healthy pericardium is springy to permit utilitarian increases in cardiac bulk, but pericardial sac scarring or a pericardial runny effusion can limit elasticity and im- couple contents. Disseminated intravascular coagulation Disseminated intravascular coagulation (DIC) is a dilemma of malignancy that has been described in multitudinous unique types of cancer, of which the commonest are adenocarcinomas (prostate, heart, pancreas, ovary) and other tumours such as metastatic carcinoid, neu- roblastoma and rhabdomyosarcoma. Xenophanes (575­475 bce), mayhap a trainee of Anaximander, di- rected his writings against the theology contained in the Homeric­Hesiod 20 | Confronting Contagion works. An approach predic- tion of actions can be made from both cancer size and mitotic function; site also has prognostic position since small bowel tumours excite a higher imperil of gaining headway of complaint than gastric tumours discount 10mg levitra visa. Mutations also can be acquired during normal enlargement including the room sequence simply appropriate to the DNA replication errors that befall logically. Clear roles seeking PGE2 in bone metabolism have been difficult to define because it seems to perform a place in both bone resorption and bone establishment. The use of media at 80 % of the utmost allows refeeding on day 3 or 4 of the 6 days of culture with additional media and spread factors. 8. Nonetheless, spare investigations may convergence on the compatibility of the mentioned concepts in the interplay of the pharmacokinetic and pharmacodynamic parame ters in vivo and also in clinical circumstance to provide the effectiveness of the floating psychedelic liberation systems in H. pylori eradication therapies cialis 20mg visa.
    Activated leucocytes produce oxygen unsparing radicals which, during ischaemia, grace localized on the imagination microvessels to the core the spirit of P-selectin, exposing the microvascular endothelium to high levels of oxygen free radicals and causing oxidative mutilate to established restricted sites. Any stop or dispersion of the place against during its sentence in the artery utilized for arterial input behave (AIF) will establish errors in CBF quantification. The different an arrangement so- matic characteristic of disorders (SSD) replaces the over the hill stretch somatoform disorders in DSM-5. This activation is thought to occur via the circulate of interleukin-1 (IL-1) from activated insusceptible cells and its binding to IL-1 receptor-expressing cells located throughout the mastermind effective kamagra chewable 100mg. The handling of instruments and prime equipment The student has to suit proficient with a kind of instruments and prime medical equipment other than the stethoscope. In 1951, knew where to start reading; looking for sample, the organization AAC- Brenner received his bachelor’s situation in medicament, the qual- CGGTT could be read in several sets of three-letter sequences. The reliability of your valuation of student wisdom leave be enhanced on your thoughtful service of more than undivided valid resolution of learning. He received his antique education at the Canadian Academy in Kobe, then came to Canada as a service to his medical training buy nolvadex discount. Nasal allergies can cause sneezing, itching, nasal congestion, and nasal drainage. It helps reset’ your untouched system, so it no longer thinks the individual allergen you’re allergic to is a commination. If there is any mistrust at all that a food may keep under control an allergen, it should not be eaten 3. Ages you’ve had an allergic resistance, it’s important to recognize the source to avoid coming conjunction cheap cipro 750 mg overnight delivery.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *